Kwaliteit

Kwaliteitszorg is veel meer dan een procedure. Wij willen ons werk goed doen. Dat zijn we verplicht aan onze kinderen en onze ouders. Wij werken daarom voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs.
Kwaliteit, elke dag
Kwaliteitszorg is veel meer dan een procedure. Wij willen ons werk goed doen. Dat zijn we verplicht aan onze kinderen en onze ouders. Wij werken daarom voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs.
De leerkracht maakt de kwaliteit, elke dag, in de klas, in interactie met de groep en met het individuele kind. Daarom beschikt onze school over vakkundige leerkrachten. Omdat het onderwijs verandert en andere eisen aan de leerkrachten stelt, vraagt dat om een voortdurende professionalisering van onze leerkrachten. Zij worden daarin gestimuleerd en ondersteund door het Expertise Netwerk.
Toetsen en zelf-evaluaties
Naast een goede band met de kinderen is het volgen van de ontwikkeling van de kinderen een belangrijk kenmerk van kwaliteit. Daarom nemen wij, naast observaties en de methodetoetsen, twee keer per jaar landelijk genormeerde toetsen af voor technisch en begrijpend lezen -en luisteren, spelling, woordenschat en rekenen. Daarmee krijgen wij, behalve een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen, ook een goed beeld van de effectiviteit van onze wijze van lesgeven. Onze school maakt daarom 2x per jaar een analyse van de tussenopbrengsten in februari en in juli: de zelf-evaluaties.
Audits en visitaties
Naast deze interne kwaliteitszorg, neemt onze school deel aan de externe kwaliteitszorg van Eenbes Basisonderwijs, de stichting waartoe onze school behoort. Opgeleide auditoren bezoeken onze school eens in de 4 jaar, voeren gesprekken met kinderen, ouders, MR, leerkrachten en directie en voeren klassenbezoeken uit. Zij geven in een uitgebreid verslag feedback aan onze school over de kwaliteit van ons onderwijs. Daarnaast neemt onze school deel aan visitaties; bezoeken aan andere scholen om van elkaar te leren.
Deze systematiek van audits, visitaties en zelf-evaluaties vormen de kern van onze kwaliteitszorg. Hier draait het niet om het systeem, maar hoe de kinderen er beter van worden. Het is een cyclisch proces van steeds onderzoeken, concluderen en verbeteren.
Tevredenheidsonderzoek
Een ander belangrijk aspect van onze kwaliteit is ons periodieke tevredenheidsonderzoek. Team, ouders en kinderen van groep 6-7-8 geven hun waardering voor de hele school. Het resultaat van een tevredenheidsonderzoek wordt gecommuniceerd naar alle ouders, het team en het bestuur en is een uitgangspunt voor onze verdere schoolontwikkeling. De jongste afname was in 2017 en de afname voor 2019 staat reeds gepland.
Tevredenheidspeilingen
Om de 2 jaar houdt Eenbes Basisonderwijs een tevredenheidspeiling op iedere school. De enquête wordt ingevuld door medewerkers, ouders en leerlingen. De meest recente peiling is van 2019. Leerlingen geven onze school een 8,4 en daar zijn we blij mee!
Rapportcijfers die aan de school zijn toegekend
2019 | 2017 | 2015 | |
Medewerkers geven een: | 8,1 | 8,2 | 8,0 |
Ouders geven een: | 7,6 | 7,6 | 8,0 |
Leerlingen geven een: | 8,4 | 8,3 | 8,3 |
Respons 65%
Toetsresultaten
Wij hechten belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: we streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren.
Totaalscore Cito Eindtoets groep 8
Vanaf 2019 maken de leerlingen de adaptieve eindtoets van route 8. In 2020 is er vanwege de Coronamaatregelen geen Eindtoets afgenomen.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | |
Landelijk gemiddelde | 204 | 535,6 | 535.6 | 534,5 | 534.8 | 535 |
Schoolscore | 207 | 537.6 | 532.6 | 537.9 | 541.9 | 539.1 |
Onze leerlingen behalen bij de Eindtoets scores die we van hen mogen verwachten: de resultaten komen overeen met hun capaciteiten. Dat weten we, doordat we het kind gedurende 8 leerjaren volgen.
Uitstroomcijfers
Alle leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Een advies dat past bij de capaciteiten en de persoonlijkheid van het kind.
In het overzicht hieronder ziet u de uitstroom naar verschillende schooltypen:
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
VMBO | 3 | 2 | 12 | 9 | 8 | 7 |
VMBO/HAVO | 1 | 5 | 2 | 3 | 6 | 5 |
Havo kans | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HAVO | 7 | 3 | 4 | 9 | 6 | 9 |
HAVO/VWO | 0 | 0 | 6 | 7 | 4 | 11 |
VWO | 4 | 8 | 2 | 0 | 0 | 4 |
De kinderen gingen naar de volgende scholen:
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | |
De Rooi Pannen | 1 | 5 | ||||
Lorentz Casimir | 5 | 9 | 9 | 5 | 12 | 12 |
Novalis | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Nuenens College | 3 | 4 | 4 | 2 | 1 | |
Strabrecht College | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | |
Stedelijk College | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Eckart College | 16 | 7 | 7 | 8 | 11 | 8 |
St Lucas College | 1 | 1 | 2 | |||
Anders | 3 | 2 | 2 |
Inhoudelijke plannen 2020-2021:
Ontwikkelgebied |
Doelstellingen |
Kindgericht leren, 'Anders organiseren' |
Het vaste leerjaar en het vaste lokaal blijft een basis voor het inrichten van ons onderwijs, maar we passen de organisatie steeds meer aan, aan de onderwijsbehoeften van het kind. |
Kindgericht leren, kinderen in beeld |
|
Thematisch werken onder de loep |
|
Cultuur |
Drama heeft afgelopen jaar een plek gekregen in ons onderwijs. Vanuit het traject van de Cultuur Loper gaan we drama borgen en verankeren in ons onderwijs. Dramakwien zal ons daarbij ondersteunen. We gaan werken met een muziekleerkracht die om de week muzieklessen gaat verzorgen. |
Begrijpend lezen |
We verdiepen ons in de didactiek van begrijpend lezen en we onderzoeken welke manier van werken past bij de herijkte visie van de Crijnsschool |
Bezoek ons SchoolVenster
In ons SchoolVenster leest u meer over onze resultaten. De basisgegevens komen van DUO en de Inspectie. Zo staan wij op de kaart.